Hans Molenaar, Bali 2018

27 juni 2018

Welkom op mijn reisblog bij Reislogger! Ik ga deze website gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van mijn reis. Kom dus snel een keertje terug voor de nieuwste reisverhalen en foto’s. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

Screenshot_20180705-203842

Bekijk ook het fotoalbum.

Vandaag (23/06/2018) is onze welverdiende vakantie begonnen. Wij zijn vanmorgen om 10.07u vertrokken uit Almelo naar Schiphol. Luuk en Alexandra hebben ons weggebracht. Een goede reis gehad. Op Schiphol lekker een lunch genoten met z’n vieren en daarna afscheid genomen. Luuk en Alex weer naar huis en wij richting het incheck circiut. Nu begrijp je ook waarom je minimaal drie uur van tevoren aanwezig moet zijn. Uiteindelijk alles mooi op tijd geregeld en op tijd bij gate 29.

ED6D2374-26E9-4C19-946E-241D3C287E11

We vetrekken ruim 30 minuten later dan gepland. De vlucht verloopt prima. Blijkbaar hadden wij wind mee, want wij waren op tijd in Dubai (23.59u). Nu begint het lange wachten. Om 09.10u vetrekken wij vanaf Dubai naar Bali. Wij zaten al netjes op tijd in ons vliegtuig, maar zijn uiteindelijk toch ruim 50min later vertrokken. Dit zou betekenen dat wij ook zoveel later op Bali zouden aankomen. En inderdaad dat gebeurde ook. Lang wachten bij de douane en daarna irritant lang wachten op de koffers.

Al met al geen 23.20u maar 00.20u toen wij onze koffers hadden. Wel werden wij netjes opgewacht door de chauffeur van ons onderkomen. Onderweg naar Sanur ons een beetje laten informeren over Sanur. Bij aankomst toch nog een welkomst drankje en een vriendelijke medewerker die ons de kamer wees.

869CC80D-A62F-4DC0-BB78-156AD3A25DAFB6514B1C-7F87-405E-BD1C-A3B6A9A6F2B6

En die zag er prima uit. Nu eerst maar eens slapen.

(25/06) Na eerst heerlijk te hebben uitgeslapen, genoten van een heerlijk ontbijt en wat rond gekeken op het terrein van Puri Kelapa Garden Cottages.

25ED2999-309B-469E-97DB-C65DA1CDF9C7B2C0CA50-650E-4FCA-92C0-BBDD6B7601F3B0FEDDB1-DF35-476B-A891-9B2EB38E4243A4826428-8CFD-4574-9A7D-9C9DD9B82AAD3F3421BF-985F-4376-9CFE-3968646B5546

Daarna begonnen aan een wandeling langs het strand van Sanur. Om herinneringen op te halen en nieuwe dingen te ontdekken. Langs het strand heen en door de hoofdstraat weer terug. In totaal 15 km gewandeld. Het was gezellig, niet te druk en de meeste plekjes kwamen ons nog bekend voor.

Sanurbeach2018_01Sanurbeach2018_02

Lekker op de schommel zitten met een fantastisch uitzicht :)

Sanurbeach2018_03Sanurbeach2018_04Sanurbeach2018_06

‘S Avonds lekker uit eten geweest bij ‘ Mona Lisa ‘ , een tip van onze buren op de camping in Filsteren. Zo zie je maar tips voor over ver komen soms van dichtbij. En het was een super tip. Wel moesten we even wachten, want wij hadden niet gereserveerd en het was erg druk. Na een kleine wandeling van 20min zijn wij terug gegaan en konden direct aanschuiven.

20180625_14424120180625_20222220180625_20224320180625_204512

(26/06) Vandaag naar Celuk geweest,  het dorp van de zilveren sierraden industrie en we hebben een Batik fabriek bezocht. Allemaal interessant om te zien. Natuurlijk wil men ook graag dat je daar wat koopt. Vanmiddag nog even op het strand gelegen en genoten. Vanavond heerlijk gegeten op het strand. Wel achter een windscherm,  want het waait behoorlijk.

Zilverfabriek CelukZilverfabriek Celukce02Avondeten 26062018Avondeten2606_02Avondeten2606_03

(27/06) Kookworkshop staat vanddag op het programma, gesponsord door Luuk en Alexandra. Om 07.00u worden we opgehaald en gaan daarna nog twee personen ophalen. Vandaag een kookworkshop met 4 persoen. Wij maken kennis met de twee andere dames uit Australie.

Kookworkshop2706_16Kookworkshop2706_11Kookworkshop2706_07Kookworkshop2706_06Kookworkshop2706_05Kookworkshop2706_04Kookworkshop2706_03Kookworkshop2706_01

Twee gezellige dames die hier op Bali met nog drie andere vriendinnen zijn. Ze praten meteen hoderduit en zijn erg nieuwschierig. Wij natuurlijk ook. Het klikt goed.

Als eerste gaan we naar de Sindu market om inkopen te doen voor de kookworkshop, natuurlijk krijgen we ook een rondleiding. Na de markt gaan we naar de workshop locatie waar we eerst gaan ontbijten. Onze relatie met de twee Australiers is zo goed, dat we al direct adressen uitwisselen en wij daar welkom zijn (volgende vakantie?). Zij wonen in Cans, in het noorden van Australie (tropisch).

En dan door naar de keuken waar gekookt moet worden. Gezellige keuken waar de kippen (nog) rondlopen. (Straks sathe ayam?) Eerst veel snijden en fijnstampen, tussendoor al wat koken. Uiteindelijk hebben een hele maaltijd klaar gemaakt en er heerlijk van gegeten. Om 12.30u zijn we klaar en worden we weer teruggebracht naar ons verblijf.

Die middag gaan we lekker chillen bij het zwembad We hebben nog geen plannen voor het avondeten maar dat komt vanzelf.  Charlotte is nog even naar een Batikshop geweest ‘s middags en heeft daar wat uitgezocht.

Vanavond gaan we naar Sindhu market om daar wat te gaan eten (als het ons wat lijkt). We zijn daar naar toe gegaan en hebben daar heerlijke Gado Gado gegeten. ‘ Klaar terwijl u wacht’.

SinduMarket2706_01

Na het eten rustigaan weer terug naar de Batik shop en de lappen stof opgehaald (Ook voor Paulien). Daarna weer naar ons verblijf en daar nog lekker nagenoten tijdens een spelletje kaarten (?). Wie er gewonnen heeft weet ik niet meer, maar volgens mij was ik het niet.

(28/06) Vanmorgen waren wij al om 06.00u aan het strand om van de zonsopkomst te genieten. Deze keer was ze niet zo prachtig als vorig jaar, maar wel de moeite waard.

Zonopkomst2806_06Zonopkomst2806_07Zonopkomst2806_09Zonopkomst2806_10

Vandaag hebben we fietsen gehuurd en gaan we een stuk fietsen. We proberen te kijken hoe ver we kunnen komen langs de kust richting het noord-oosten. Het eerste gedeelte gaat over de ‘Boulevard’  en daarna gaat het fiets/voetpad over in een zandweg. Door deze te volgen komen we bij een uit monding van een rivier/beek/kanaal waar we lijken niet verder te kunnen. Wij hebben er nog even aan gedacht om de fiets op onze schouders te nemen en dte doorwaden, toen zag ik even verder terug een oude brug waar we over konden.

Fietstocht2806_07Fietstocht2806_08Fietstocht2806_03Fietstocht2806_01Fietstocht2806_06Golfclub2806_01

De weg verder vervolgend ging het zandpad over in een echte ‘Hollandsche’ dijk. Over de dijk konden we fietsen. Het was prachtig weer en de golven spatten uiteen tegen de dijk. Af en toe kregen wij ook wat water mee. De dijk eindigde bij een tempel, alweer aan een uitmonding van een wat bredere grotere rivier. Aangezien er een ceremoniedag was vanwege de volle maan, was het erg druk bij de tempel. Na wat te hebben gedronken bij een kleine warung zijn wij weer terug gefietst. We hebben geprobeerd een andere route te kiezen, maar ‘Maps Me’  (een route app) liet niet duidelijk genoeg zien of wij wel overal langs konden. Daarom hebben we maar gekozen voor dezelfde route terug. Onderweg toch ook veel armoede gezien en ook veel vervuiling, vooral ook in de uitmondingen van de rivieren en kanalen. Daar lijkt zich al het vuil wel te verzamelen.

Vanmiddag lekker naar het strand niets doen, cocktailtje drinken, we zien wel.

ChillenOnTheBeach2806_01ChillenOnTheBeach2806_02ChillenOnTheBeach2806_03

Vanavond maar eens gegeten bij ons verblijf, het is de laatste avond hier, dus koffers inpakken om morgenvroeg op tijd te vertrekken.

PuriKelapa_01PuriKelapa_02PuriKelapa_03

(29/06) Vandaag vertrekken wij uit Sanur naar Lovina.

20180629_103445

Putu komt ons om 09.00u ophalen. Na het ontbijt vertrekken we van deze prachtige locatie. Ook krijgen wij het bericht dat de vulkaan Angung vanacht weer actief is geworden, veel rook en as uitgestoten, het vliegveld uit voorzorg gesloten tot vanavond 20.00u. Wij merken er zelf niets van (te ver weg). Putu brengt ons via de binnenwegen over de bergen naar Lovina. Een prachtige route. Onderweg praten we honderduit over het leven op Bali en Nederland. Putu is een gevoels mens en erg verlegen, maar hij komt wel los. We leren hem wat Nederlands en spreken met hem af dat hij ons op 16 juli komt ophalen in Candidasa en ons van daar uit naar Denpasar brengt. Daar hebben dan nog de hele dag voor wij gaan vliegen.

20180629_112915

visje kopen voor in het aquarium? Geen probleem kan geregeld worden terwijl je onderweg bent.

20180629_11394620180629_11332020180629_11325820180629_113213

Onderweg zijn we gestopt voor de lunch, ongeveer op dezelfde plek als vorig jaar bij Twinlakes. Weer heerlijk Bakso gegeten en genoten van het uitzicht. Na de lunch weer verder de binnenlanden in, langs koffieplantages en bananenplantages. Prachtige vergezichten en heerlijke geuren.

20180629_12380420180629_123815

Tegen 13.30u kwamen wij aan in Lovina bij het hotel Adirama. Onze mond viel open bij het aanschouwen van het hotel. Niet zo groot maar prachtig, direct aan zee. Super. Nadat wij onze koffers wat uitgepakt hebben en wat hebben rondgekeken hebben even aan het zwembad gelegen en gezwommen.

20180629_13272720180629_13273820180629_13282820180629_152054

Vanavond bij laagwater gaan we via het strand naar het dorp om wat te eten. Aan het einde van de strandwandeling nemen wij plaats op een zitje bij een hotel op het strand en ontmoeten wij een Australier en zijn Indische vriend. Even een tijdje zitten kletsen en wat drinken terwijl wij genoten van de zonsondergang. Na de zonsondergang zijn wij verder gelopen op zoek naar een restaurant. Uiteindelijk zijn wij gaan zitten bij Bali Bintang Cafe. Het eten was daar wel lekker, maar niet zo top als wij gewend waren in Sanur. Na het eten nog via wat kleine straatjes weer terug gelopen naar ons hotel. In ons hotel nog een lekkere cocktail gedronken en toen heerlijk gaan slapen.

20180629_16555820180629_17311120180629_19454720180629_201328

(30/06) Vanmorgen weer vroeg op, want gisteren hadden wij al een afspraak gemaakt om Dolfijnen te gaan spotten. De visser garandeerde ons dolfijnen te zien en dat het niet druk zou zijn als wij om 08.00u zouden gaan. Normaal gaat men al om 06.00u om ook de zonsopkomst te zien. De zonsopkomst was idd erg mooi en konden wij prachtig volgen vanaf het restaurant waar wij ons ontbijt hadden. Super.

20180630_06414020180630_07535520180630_08484320180630_081301

Om klokslag 08.00 zijn wij met het bootje vertrokken om dolfijnen te spotten. Wij waren de enige passagiers aan boord. Wel waren er in het begin een flink aantal bootjes (15), maar daarvan gingen de meesten al weer snel terug (die waren nl al om 06.00 vertrokken). Wij hebben veel dolfijnen gezien. Grote groepen bij elkaar, vlak langs de bootjes en dan weer eens verder weg. Ook gaven enkele dolfijnen zo af en toe een kleine show door hoog uit het water op te springen. Een leuke ervaring.

Na het dolfijnen spotten hebben we lekker aan het zwembad gelegen. Vanmiddag gaan we wandelen in de omgeving. Aan de andere zijde van de hoofdweg gaan we een klein straatje in en belanden dan eigenlijk direct al in de binnenlanden. De huizen hier worden steeds kleiner en veranderen langzaam aan in hutjes. We komen door kleine buurtschappen. De mensen zijn erg vriendelijk en het uitzicht is prachtig. In totaal zo’n kleine 5 km gewandeld, dat was genieten. Er heerst een heerlijke rust in deze buurt.

20180630_16231720180630_16235120180630_16255820180630_16285820180630_16434920180630_16520220180630_17033120180630_17281220180630_17293520180630_174727

Vanavond gaan we weer naar het dorp. Het is daar rustig en gezellig. We gaan dit keer  met de taxi van het hotel. Een of ander open, buggy achtige stink auto, die er niet al te veilig uitziet. We belanden ongedeerd in het centrum en zoeken een andere plek dan gisteren. Vanavond eten we bij Kakaktua,

20180630_21321920180630_21430120180630_22134620180630_213642

een gezellig restaurant wat druk bezocht wordt, dus wel goed moet zijn. Als decoratie hangen er verschillende grote houten voorwerpen die op kloken/bellen lijken. We vragen de chef wat het moet voorstellen. Hij verteld dat het koebellen zijn voor speciale evenementen met de rijstbuffels. Van het een komt het ander en al snel krijgen wij veel informatie over de omgeving. Ik zou bijna wat vergeten te zeggen over het eten. Nou heel kort dan; gewoonweg SUPER. Na hete eten laten wij ons weer ophalen door de taxi van het hotel. Weer het krakkemikkige vehicel waarmee wij op de heenweg ook zijn geweest. Aangekomen bij het hotel nog lekker op het terras/restaurant aan zee gezeten en een potje gekaart.

(01/07) Vandaag mijn 1e snorkeltrip. Charlotte blijft in het hotel voor een massage. Ze is wat verkouden en snorkelen gaat ze toch niet doen. De man van de boot (dezelfde als gisteren) heeft mij prachtige koraalriffen belooft. Ik ben er benieuwd. Het wordt ook mijn 1e keer met de onderwater camera. Na een korte vaartocht komen we op de bedoelde plek. Het is inderdaad mooi, maar het water is niet zo helder en de kleuren niet zo mooi als vorig jaar. In ieder geval een mooie 1e test, snorkelen en onderwater fotografie. M’n eerste foto’s zijn redelijk gelukt. Nu maar hopen dat het op de volgende snorkeltocht nog beter gaat.

20180701_17472620180701_031850A20180701_173443

Na het snorkelen hebben we afgesproken om naar de nr.1 Buddhistische tempel van Bali te gaan, en daarna naar de Hot Springs den daarna nog naar Mokey Temple. De massage is Charlotte goed gedaan (ze is al vanaf het begin van de vakantie verkouden, airco(?)).

In de auto gaan we, met dezelfde man als van de boot,  richting de Buddhistische tempel. Daar aangekomen bespeur ik een intense rust, ondanks dat er aardig wat mensen rondlopen en er een ciremonie gaande is. Wij wandelen door het tempel complex en bewonderen de mooie gebouwen en de vergezichten. Het complex is niet mega groot dus met een klein uurt zijn we klaar en gaan dan met de auto naar onze volgende stop. Onderweg kom je hier de gekste situaties tegen, kleine vrachtauto’s die zo zwaar beladen zijn dat ze door hun ‘ hoeven’ zakken (gebroken as) en oude mannetjes/vrouwtjes op een scooter met een belading, waarvoor je hier zelfs met je tandemasser nog de hoogst mogelijke bekeuring zou krijgen.

20180701_11144020180701_11232320180701_11273520180701_11294320180701_11314220180701_113817

Vanaf de Buddhistische tempel gaan we naar de warmwaterbronnen (Hot Springs). Van oorsprong warmwater bronnen maar door de Japanners, in de Japanse bezettingstijd, omgebouwd tot een soort kuuroord voor de Japanse militairen/bezetters. De baden zijn nog steeds populair en worden dagelijks, door zowel lokale bevolking als door toeristen bezocht. De warmwater bronnen zouden geneeskrachtig zijn. Charlotte heeft een duik gewaagd in het warme water en vond het niet echt bijzonder. Ik had het geneeskrachtige natuurlijk niet nodig :) .

20180701_12074220180701_121042

Vanaf de warmwater bronnen zijn we naar de Monkey temple gereden. Een route die wij al kenden van vorig jaar toen wij ook in het noordwesten van Bali zijn geweest. Toen kwamen wij er ook langs. Nu zijn we er gestopt. Eerst nog ergens langs de weg wat gegeten en gedronken. De tempel was een teleurstelling. Uiteraard betaal je entree (vrije gift/donatie) wat allemaal netjes geregistreerd wordt, dan een saroeng om en dan mag je naar binnen. Buiten de tempel zag je inderdaad veel apen, maar in de tempel werden ze geweerd. Bij de naam Monkey tempel had ik juist wat anders verwacht. Er was slechts ‘e’en ruimte te bezichtigen en dus waren we snel klaar. (Weer een ‘goed doel’ gesponssord.)

20180701_14120020180701_14081720180701_14422620180701_14502820180701_145257

Op de terugweg naar ons hotel stoppen we nog even bij wat rijstvelden, daar wordt hard gewerkt door de gehele gemeenschap van de ‘dessa‘ om de oogst veilig te stellen. Vogels hebben het voorzien op het rijpe rijst en worden door ingenieuze draatjes en takken systemen verjaagd. Op een klein plateautje zit iemand die aan een touwtje trekt en in het hele veld beginnen allelei takken met plastic zakken/tassen eraan te bewegen. Na een minuut trekt iemand anders op een ander plateautje (aan de andere kant van het veld) ook weer aan een touwtje en de boel beweegt opnieuw. Telkens vliegen/schrikken de vogels op om 20 meter verderop weer neer te strijken. En dan begint het spel opnieuw. Op het rijstveld ernaats wordt druk geoogst. Vele manen en vrouwen zijn druk bezig het rijst te maaien, met de hand, te bundelen en af te voeren. Een indrukwekkend, voor ons misschien wat ‘middeleeuws’ schouwspel, maar zo werkt het hier.

20180701_15393720180701_15381920180701_200626

Vanavond weer uit eten in het dorp. Dit keer bij warung Music. Een piepklein restaurantje op een klein pleintje (hoekje). Naast een Bob Marley winkeltje welke ook tot de warung behoort. Gezellige muziek en vooral ook gezellige mensen. Een oude gepensioeneerde duitser lijkt er de baas te zijn, maar zoals altijd hebben ze alleen maar een grote mond en het hoogste woord, maar niets te vertellen :) . Het eten smaakt er prima en Charlotte plaats een opmerking over nasi kuning (nasi van gele rijst). Dat ze dat gerecht hier nergens kan vinden. De vrouw van het restaurant ziet handel en zegt dat we overmorgen welkom zijn en zij zal zorgen voor nasi kuning. Wij gaan op het aanbod in en komen hier dus overmorgen terug. Ik ben benieuwd.

(2/7) Gisteren hadden Charlotte en ik het er over gehad om een eindje te gaan fietsen vandaag. Zo gezegd zo gedaan. We hebben bij de receptie een paar fietsen gehuurd en zijn aan onze tocht begonnen. We hebben het voornemen om naar de watervallen in de buurt (12 km) te gaan fietsen. Het moet er erg mooi zijn. De receptioniste van het hotel verklaarde ons voor gek, “ ga toch met de scooter of een taxi”  zij zei. Maar nee, wij zijn Nederlanders en Nederlanders fietsen!  Vol goede moet gaan we op weg. Al snel komen wij erachter dat de fietsen niet de fietsen zijn zoals wij die gewend zijn. Onder weg nog het een en ander geprobeerd bij ts stellen (zadel hoger, fietsketting opnieuw opleggen en remkabels afstellen). Het blijft behelpen. We nemen dan ook het wijze besluit ons doel voor vandaag bij te stellen en slaan links af richting het strand.

20180702_11345120180702_11462320180702_11472220180702_125511

We belanden in een klein doodlopend wegetje, welke eindigt aan het stand. Een prachtig stukje Bali. We worden hartelijk ontvangen door Katootje. Een Indische dame die redelijk Nederlands spreekt, omdat zij al jarenlang vrienden heeft in Nederland die haar hier regelmatig opzoeken. Gezellig zitten babbelen en wat souvenirs gekocht, wat gedronken en verder gefietst. Nog een paar leuke straatjes door gefietst en uiteindelijk na zo’n 15 km weer in het hotel aanbeland.

We werden met een big smile ontvangen door de receptioniste en die smile veranderde in een hartelijke lach na het aanhoren van ons verhaal.

Vanavond eten wij in ons hotel, want er is ook een traditionele dansavond en muziek. Gezellig lijkt ons. En inderdaad het is gezellig en het eten lekker, ffn op de foto met de dames en daarna nog genieten van lifemuziek van de hotelband. Het eigen personeel maakt hier de muziek. Van alles komt langs, indonesiche muziek, maar ook ‘gouwe ouwe’ uit de jaren 60/70. Erg gezellig.

20180702_19024520180702_20034120180702_201057

Ook maken wij kennis met de eigenaaresse van het hotel en twee Australische mensen. Ook was er iemand van een stichting die zich hier bezig houdt met de revalidatie en therapie aan gehandicapte kinderen. Het hotel verleend ook haar diensten aan die stichting door het zwembad en het strand beschikbaar te stellen voor therapie doeleinden. Wij worden uitgenodigd om morgen ochtend met de Australiers mee te komen naar de lokatie waar de therapie aan de kinderen wordt gegeven. De Australiers hebben een koffer vol spulletjes bij zich die zij willen aanbieden. Wij doen vanavond hier het licht uit en gaan morgenvroeg mee naar het revalidatie centrum.

(3/7) Vanmorgen gaan we na het ontbijt naar het revalidatie centrum van Teratai Dharma Centre.

20180703_10463220180703_10443820180703_10412920180703_104734

Daar aangekomen krijgen wij een uitgebreid verhaal te horen over het ontstaan en de problemen die de stichting heeft gekend. Ze zijn onlangs opnieuw opgestart, nadat de vorige eigenaar er met het geld van door was gegaan. Nu zit de stichting financieel moeilijk en probeert men op allerlei manieren sponssoren te vinden die hun kunnen helpen. In totaal werken er 7 therapeuten, waarvan er 2 ook instrumentmaker zijn. Zij maken aangepaste stoelen , braces en andere hulpmiddelen. Aan alles is een te kort. Wanneer een kind de pech heeft lichamelijk (of geestelijk) gehandicapt te wereld te komen dan worden zij verweg gestopt en eigenlijk mag niemand het weten dat zij bestaan. Zo’n kind wordt geboren, volgens hen, omdat de ouders iets slechts hebben gedaan en het is niet goed voor je karma om een gehandicapt kind te hebben. Langzaamaan komt daar hier in de regio nu verbetering in door deze stichting, die laat zien dat je met therapie en operaties een heel eind kunt komen. Hopenlijk gaat het hier beter worden, want de overheid doet er zlef niet zoveel aan. Het geloof hier draagt er ook niet aan bij en de economische situatie van de meeste mensen al helemaal niet. De mensen hier zijn arm. Als ze een goede baan hebben verdienen ze zo’n € 1,50 per dag.

20180705_08542520180704_100217

Van dat geld gaat een groot deel op aan het  maken en doen van offers voor de goden. Zo’n 4 a 5 keer per dag wordt er geoffert en altijd zijn daar veel dingen bij betrokken die geld kosten, zoals bloemen, bamboe mandjes en zierwerkjes. Toch lijken de meeste mensen wel tevreden.

Vanmiddag maken we een kleine wandeling en komen een klein uurtje verderop terecht bij een ander prachtig hotel aan zee. Op het terras van het restaurant nemen wij plaats en genieten van het uitzicht. We bestellen wat te eten en te drinken en na zo’n twee uurtjes wandelen wij weer rustig terug naar ons eigen hotel.

Aan het zwembad wat chillen en zwemmen en dan gaan we vanavond naar het dorp om daar de nasi kuning te gaan nuttigen. We laten ons door de taxi van het hotel naar het dorp brengen en even later zitten wij gezellig weer bij warung Music. De beloofde nasi kuning was er en smaakte goed. (Hoewel de nasi kuning van mijn schoonmoeder zeker beter smaakte toen zij die maakte.)

20180703_19380020180703_203907

Na het eten nog wat rond gewandeld en een kopje koffie gedronken met gebak (als toetje) in Cafe Greco. Heerlijk Wortel/Caramel gebak en Tiramisu gebak. Terug in het hotel lekker naar bed en slapen.

(4/7) Vandaag uitchecken na het ontbijt en de reis aanvaarden naar Padangbai, onze volgende bestemming. We vertrekken rond 09.30u, na eerst nog even afscheid te hebben genomen van wat medewerkers van het hotel. Het was hier heerlijk thuis komen.

Ik stel voor aan onze chauffeur om via de noord kant van het eiland te rijden. De weg door het midden kennen we nu wel, we willen graag ook zien wat we nog niet hebben gezien. De chauffeur vind het goed en we gaan op pad. Ik ben blij dat we langs deze kant gaan, want de uitzichten op zowel de zee als de bergen zijn prachtig. Duizenden kleuren groen komen langs, geweldig gewoon. Onderweg stoppen we voor een kop koffie en een hapje. De chauffeur vertelde nog niet ontbeten te hebben en vanmorgen letterlijk de boot gemist te hebben. Iemand had een afspraak met hem gemaakt om van 06.00 - 08.00u een boottocht te maken, maar is niet komen opdagen. De chauffeur moet wel de boothuur betalen (want hij had de boot besproken) en de brandstof. Het heeft hem dus veel geld gekost vanmorgen.

20180704_10202920180704_104843

Op een gegeven moment verschijnt er rechts van ons een hoge berg en ik meende deze al te herkennen. Het is de vulkaan Angung. Wanneer we dichterbij komen zien we ook hier en daar rookpluimen opstijgen vanaf de berg. De wegen omhoog richting de berg zijn allemaal afgesloten. Vorige week en gisteren heeft de vulkaan weer voor wat opschudding gezorgd.

20180704_112501(0)20180704_114746

Gelukkig is het allemaal meegevallen en kunen wij de breg rustig passeren. Langs een prachtige kustweg en langs prachtige rijstvelden komen wij aan op onze volgende bestemming: Padangbai.

Inchecken, afscheid nemen van onze chauffeur even bijkomen, een hapje eten en dan aan de wandel. We hebben hier maar twee nachten. Nog voor we gaan wandelen heb ik de tickets voor de overtocht naar Lombok (overmorgen) al geregeld. Ons hotel staat precies midden in het kleine centrum aan het strand en de haven. Het strand waar gezwommen kan worden (er zijn er twee) liggen of een kwartier lopen naar links, of 15 minuten lopen naar rechts.

20180704_13463720180704_15441520180704_16043720180704_16023820180704_17165320180704_17252820180704_18035620180704_18085820180704_19325620180704_204158

We bezoeken beide stranden voor een eerste indruk en hebben dan een kleine 6 km wandelent afgelegd. Onze beweging voor vandaag weer gehad. Nu lekker douchen en dan een leuke tent opzoeken om wat te eten. Alles is gelukt ik zit hier nu voldaan te typen en Charlotte ligt al in bed. Morgenvroeg op tijd ontbijten en kijken of we nog ergens naar toe gaan. Weltrusten.

(5/7)

Lui dagje. Hier valt niets te doen anders dan duiken, op het strand liggen of met de boot naar eoa eiland.
Vanmorgen zwembad vanmiddag strand. Het is hier wel grappig.
Vanavond gegeten in echte 'backstreet'  warung en genoten van een luxe dessert aan de 'boulevard'.

6/7
Na ontbijt uitchecken en met de boot naar Lombok.
Tijdens wachten op de boot, ontmoeten wij een 4 tal Engelse dames. 1 op vakantie. 3 ook maar wonen en werken in Bangkok op een private school. Vertrek planning is 09.20u uiteindelijk om 10.15u. Fast boot to Senggigi .
11.25u aankomst Senggigi. Inchecken,  kamer bekijken koffers uitpakken.  Wandeling langs het strand, door het centrum. Tours bespreken 1. 7/7 Waterfall-tour en eten bij de tourgide.
2. 8/7 fietstocht door de rijstvelden en aansluitend naar Kuta (Lombok).
3. 10/7 privé boot langs de kust naar Gili Air. Onderweg snorkelen en bezoek aan grot.
Gelunched bij Jessy Café.
Nu chillen aan het zwembad.
Vanavond lekker gegeten bij Asmara met heerlijke live muziek (blues/jazz). Na het eten nog lekker ffn op het balkon gezeten en kennis gemaakt met de buren. De wifi in dit hotel is super slecht. M'n reisverslag raakt achterop.

7/7 Waterfall tour.  Om 09.00u vertrek. Onze chauffeur voor vandaag belooft onze een mooie dag. Eerst gaan we naar een traditionele markt. Deze wordt voor 90% door vrouwen gerund.  Het is er een drukte van jewelste. 'Kruip door sluip door' langs en door kraampjes met verse kruiden, fruit, vis en groenten. Na het bezoek aan de markt rijden we door richting Monkey forest. Een kleine parkeerplaats langs de doorgaande weg aan de rand van een tropisch bos. We hadden prachtig uitzicht op een dal. Er waren een paar aapjes, maar toen Umar de casave te voorschijn haalde (die hij had meegenomen van de markt) kwamen ze van alle kanten aangesneld. Toen de apen genoeg hadden zijn wij weer doorgereden. We komen nog langs rijstvelden in verschillende stadia. Een veld werd voorbereid door omploegen. Op een ander veld werden de jonge rijstplantjes geplant en op weer een ander veld werd geoogst. Wij vervolgen onze weg en proeven onderweg nog tonijn saté. Heerlijk gekruid niet te pittig. Onderweg zien we ook nog de berg/vulkaan Rinjani . Prachtige vergezichten en veel fruitsoorten/bomen. Uiteindelijk komen we bij het restaurant waar we gaan lunchen en waar de wandeltocht naar de waterval begint. We gaan er twee bezoeken.  Eerst nog lekker gelunchd en toen met de wandeling begonnen. Al bijna direct zijn wij weer betoverd door de overweldigende natuur. We lopen via een smal pad langs een gekanaliseerd beekje richting de eerste waterval.

De eerste waterval is prachtig vanuit de jungle dendert het water naar beneden. Prachtig om te zien. Jammer dat (ook) op deze overal afval ligt. Het lijkt wel of niemand begrijpt wat ze hier aan het doen zijn. Het is er nu al vies, aan het begin van het seizoen. Ik bén benieuwd hoe het er in september hier uit zal zien. Na het bezoek aan de eerste
2e waterval. We volgen een pad, later nog een trap op en via een brug over het dal waar de rivier door loopt nog weer een pad. Aan het einde van dar pad belanden we aan de rivier waar een eind verderop de waterval moet zijn. Tientallen jongetjes van zo'n jaar of 8-10 bieden zich om te helpen bij het oversteken. Ik ga zonder hulp Charlotte met hulp naar de andere kant. Vanaf daar moeten we een heel stuk klauteren en klimmen om verder te komen. Charlotte besluit om niet verder te gaan en ga alleen verder. Na de klauter,- en klimpartij moet ik nog ruim 10min over een bergpad alvorens ik de tweede waterval te zien krijg. Deze is nog groter en

20180707_150915

indrukwekkender dan de eerste. In één woord: geweldig! Rond 16.15u zijn wij weer terug bij Umar en begint de terugreis. Eerst nog even naar een traditioneel dorp. Daar krijgen wij uitleg en een rondleiding over het leven hier.

20180707_16314820180707_162745

Van daar uit volgt Umar een, voor hem, nieuwe route terug naar de hoofdweg langs de kust. Niet alleen wij, maar ook Umar vergaapt zich aan de mooie vergezichten. Onderweg worden we opgehouden door verschillende bruiloftsoptochten. En is er een prachtige zonsondergang te zien. Helaas geen mooi plekje om foto's te maken. Maar genieten doen we. Bij ons hotel aangekomen ffn snel opfrissen en omkleden en dan naar het huis van Ali (de baas van de tour organisatie), hij heeft ons uitgenodigd om de kookkunst van zijn vrouw te ontdekken. Bij Ali thuis is alleen zijn vrouw thuis en is druk voor ons aan het koken. Ali moest onverwacht vanavond werken. We worden allervriendelijkst ontvangen en hebben een super gezellige avond en heeeeel lekker gegeten.

20180707_19571420180707_195102

Op de terugweg laten wij ons afzetten bij het kantoor van Ali om hem te bedanken en wandelen naar ons hotel.

8/7 Vandaag gaan we fietsen, een tocht van ongeveer drie uur. We vertrekken met Amir richting de plek waar wij gisteren de traditionele markt bezochten. We stellen de mountain bikes op onze hoogte af en rijden een testrondje.

20180708_08314420180708_08434620180708_09313420180708_08573020180708_094034

Dan gaan we op pad. Wat we deze ochtend allemaal zien en meemaken moet je eigenlijk met eigen ogen zien. Een prachtig rijstvelden landschap, waar veel mensen druk in de weer de zijn met prachtige bergen op de achtergrond. We stoppen onderweg op verschillende plekken om te genieten. Charlotte is zelfs even aan het werk geweest in het veld. Ook komen we langs een vis kwekerij, waar ons honderden vissen naar ons toe komen zwemmen, omdat ze denken dat ze wat te eten krijgen. We brengen even later een bezoekje aan een klein bedrijfje waar ze van een soort gras mandjes, tasjes en andere gebruiksvoorwerpen maken. Leuk om te zien hoe dat proces gaat. Aan het einde van de tocht kunnen we nog een tempel bezoeken,  maar die slaan we dit keer over. We gaan met de auto onze reis vervolgen. En rijden via prachtige landweggetjes naar een dorp waar we gaan lunchen (Gado gado). Na de lunch gaan we het traditionele weven van sarong's bekijken en, naar later blijkt, ook zelf aan werken.

9/7 Rustdag. Strand. Chill bar, zonsondergang. Terwijl wij terug wandelen ontmoeten wij onze gids van de afgelopen dagen en kletsen nog wat na over de tochten die gehad hebben. Plots hoor ik een bekend: 'hey hallo' en staan Jennita en Hans achter ons. Natuurlijk direct bijkletsen en tourtochten aanprijzen. We spreken af om samen wat te gaan eten en drinken. Na een gezellige avond gaan wij weer terug naar ons verblijf om te slapen. Morgen onze boottrip naar Gili Ayer.

10/7 Weer zo'n super dag. Ontbijten, uitchecken, naar de haven en op onze privé boot naar Gili Ayer. Wat een prachtige tocht. Wij genieten van het uitzicht op de kust en kletsen er lustig op los met onze gids.

20180710_09241920180710_092113

Hij vertelt veel over zijn leven hier en de training die hij volgt om gids te worden. Onderweg stoppen we nog om te snorkelen. Dit leverde weer mooie plaatjes op. De onderwater wereld hier is fantastisch. Na het snorkelen gaan we door naar Gili Meno, waar we zeeschildpadden gaan zien. Nog voor wij op Gili Ayer zijn heb ik mijn grote wens in vervulling zien gaan: zwemmen met deze zee reuzen.

20180710_113043A20180710_112915A

Geweldig. We worden met de boot gedropt op het strand voor onze accommodatie. In checken in. We nemen afscheid van onze gids en de kapitein van de boot en gaan naar onze bungalow. Een leuk klein typisch huisje waar we de komende drie dagen verblijven.
We hebben inmiddels ook al een stuk gewandeld en heerlijk gelunchd bij een kleine Warung. We besluiten om voor een paar dagen een fiets te huren. Het eiland is geheel auto en scooter vrij, geweldig wat een rust.
Tegen 16.00u gaan we lekker naar het strand en nemen plaats op een ligbed. We blijven hier tot de zon onder is om 18.30u en maken prachtige foto's

11/7 Het verblijf valt ons tegen. We komen allerlei zaken tegen die wel op de site stonden, maar hier niet waar blijken te zijn. We gaan rustig ontbijten en daarna gaat Charlotte de was ophalen. Dan gaan we richting de noordzijde van het eiland en zoeken een rustig chill-plekje aan het strand. Ik ga lekker snorkelen terwijl Charlotte lekker ligt te chillen. Tijdens het snorkelen zie ik veel prachtige vissen en andere zeedieren en maak prachtige foto's. Tenminste dat dacht ik. Na terugkomst blijkt dat de camera op filmstand stond. Ik heb dus kleine honderd filmpjes van enkele seconden tot enkele miliseconden gemaakt. Toch ook weer een goed excuus om nog maar eens de zee in te gaan. Dat doe ik dan ook. Nu maak ik wel foto's. Ook nu weer veel prachtige vissen en ook 1 hele grote. Ik hoop dat de foto's zijn gelukt.

20180711_121831A20180711_121259A20180711_12064620180711_13274320180711_17005220180711_193949

We gaan nog lekker lunchen op onze chill-plek en gaan dan weer terug naar ons huisje. Bij aankomst blijkt er nog niets te zijn opgemaakt en verschoond. Ook is de electriciteit uitgevallen. Wanneer ik dit meld bij de receptie krijg ik een soort reactie van: hier doet ' ie het wel, dus jammer voor jouw. Ik blijf nog enkele minuten staan en uiteindelijk komt er iemand in de benen om te gaan kijken wat er aan de hand is. Ik heb hem kunnen overtuigen dat het stroom er af is en we hebben hem ook duidelijk gemaakt dat wij nu uitchecken en vertrekken. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde gehad, maar we konden weg. Terwijl wij de laatste afspraken maken met de jongen van de receptie, die constant telefonisch contact heeft met zijn baas, zie ik de baas langs lopen over het pad en minachting naar ons kijken. Nu is het voor mij zeker klaar. Charlotte gaat op zoek naar een nieuw onderkomen en ik ga afrekenen. Na een klein uurtje is alles geregeld en wacht ik nu op transport van de koffers. We gaan naar een mooiere plek nog dichter bij de zee en het snorkel paradijsje waar ik vanmorgen was. We zitten voor ruim de helft minder (900.000 IDR voor twee nachten = € 53,- incl ontbijt). Opnieuw de koffers/tassen uitgepakt en daarna uit eten gegaan. Heerlijk gegeten in de dorp.
Daar hebben wij een Mexicaan ontmoet, waarmee wij aan de praat kwamen. Hij is hier manager bij een duikschool en is daarnaast ook bezig met het bouwen/inrichten van een 2e duikschool. Morgen zijn wij welkom op het ressort en krijgen dan snorkel uitrusting van hem, om daar te snorkelen.  Ook treffen wij onze buurtjes van ons verblijf in Senggigi. Even bijpraten en dan gaan we weer terug richtig ons huisje (5km lopen). Nog wat drinken en dan slapen onder een klamboe. Weltrusten.

12/7 Vanmorgen ontbeten aan het strand op een steenworp afstand van ons huisje. Banana  pancake en vers fruit. Heerlijk. Vandaag wandelen we de langs andere kant van het eiland, zo hebben we het eiland helemaal rondgelopen. We stoppen bij Scallywags, het ressort waar Diego (de Mexicaan) van gisteravond ons uitgenodigd heeft. Het is er idd prachtig, een heerlijk zacht wit strand en super ligbedden. We huren er twee en installeren ons in de schaduw. Ik ga nog maar eens snorkelen. Even later ontmoeten we Diego en hij vraagt ons mee te gaan op de boot om te snorkelen.

20180712_133002A20180712_125515A20180712_101126A20180712_122554

Er gaan ook 3 Australiërs en 1 Spaanse mee die gaan duiken.  Ik ga snorkelen en Charlotte blijft aan boord chillen. Tijdens het snorkelen zien we veel schildpadden en veel prachtige vissen. Na een uur snorkelen worden mijn gids en ik weer opgepikt. Charlotte heeft het ook prima naar haar zin gehad op het bovendek. Na het snorkelen bedanken we Diego nog en nemen nog weer plaats op onze ligstoelen. Vanaf die plek zien we hoe met veel mankracht zware materialen aan land brengen vanaf een boot. De spullen worden op een paardenkar geladen. De lading wordt te zwaar en raakt uit balans. De kar kiepert achterover en het paardje van van de grond getild. Met man en acht wordt e.e.a. hersteld. Na dit tafereel vertrekken wij maar eens richting ons huisje. We wandelen zo'n 5 km over het strand. Thuis aangekomen nog ffn wandel over de zeebodem (het is eb) en genieten van weer een weergaloze zonsondergang. Vanavond gaan we eten bij de warung waar de 1e dag geluncht hebben. En daarna ons toetje genieten op een terras aan het strand met geweldige live blues muziek. Daarna wandelen wij terug en hebben dan vandaag, zonder het gemerkt te hebben, het hele eiland rondgelopen en ook nog eens van noord naar zuid en terug (totaal min. 20km). Nu gaan we lekker slapen en morgen naar Candidasa.

13/7 Vandaag moeten wij, helaas, retour naar Bali. Nog een paar dagen verblijven in Candidasa dan naar Denpasar om weer terug naar Nederland te gaan. Had gerust nog wel een tijdje willen blijven, maar helaas gaat dat niet. Vanmorgen ons laatste ontbijt op Gili Ayer, dan uitchecken en wachten op ons transport naar de haven. We gaan met paard en wagen. Helaas is het anders niet mogelijk met al onze bagage. Ons transport is op tijd en wij zijn ruim op tijd in de haven waar wij nog zo'n twee uur moeten wachten. Tegenover ons zit een lokale jongen waarmee wij aan de praat raken. Tijdens dit soort ontmoetingen leer je echt iets over de gebruiken en het leven hier. De jonge man vertrekt. Hij groet en bedankt ons voor het gesprek.

20180713_08271020180713_10462220180713_091812

Charlotte gaat nog ffn wat rondwandelen terwijl ik bij onze bagage blijf. Ik raak in gesprek met een man uit Zweden en we wisselen wat vakantie informatie uit.
Even later moeten we met onze bagage naar de pier en gaan we aan boord van onze fast boat naar Padangbai. Als wij daar straks aankomen gaan we met een bus(je) naar Candidasa. De bootreis (vrijdag de 13e) verloopt erg onstuimig. Het is ruw op zee en we worden flink door elkaar geschud. De boot kraakt en kermt telkens wanner zij met een harde bons op het water ploft. Charlotte, die kermis attracties niet schuwt voelt zich hier toch beduidend minder lekker bij.
Blijkbaar hadden we ook de wind mee, want we zijn ruim te vroeg in de haven van Padangbai. Hier worden we opgewacht door een van de personeelsleden van de bootmaatschappij die ons met een shuttle naar Candidasa gaat brengen. Hij vertelt ons dat we eerst naar Ubud gaan en dan nog een flink aantal stops maken en dat we dan over twee à twee en half uur in Candidasa zouden zijn. (Terwijl Candidasa slechts zo'n 15 min tot 20 min rijden is van Padangbai.) We kunnen ook wel met een auto rechtstreeks gebracht worden zegt de "medewerker" , maar dat kost dan wel IDR 250.000,-. Dat was dus niet de afspraak en gaan er niet op in. We gaan naar het kantoor van de bootmaatschappij en vragen wat er aan de hand is. Er blijkt niets aan de hand te zijn, onze rechtstreekse shuttle staat voor ons klaar. De man inde haven was blijkbaar een oplichter die snel wat geld wilde verdienen. Omdat wij wat vroeger zijn dan normaal is de chauffeur er nog niet (lunchen) en daar moeten we dan nog even op wachten.
Uiteindelijk zijn we rond 14.30u bij ons nieuwe onderkomen in Candidasa.

20180713_15034620180713_15044320180713_150429

Een geweldige mooie locatie. Perfect huisje en vriendelijke bediening. Na het uitpakken van de tassen/koffer. Gaan we op verkenning in het dorp. We komen langs een kleermaker en Charlotte laat zich verleiden tot het laten aanmeten en maken van een broek. Morgenmiddag kan ze komen passen en ophalen. Ben benieuwd.
Mensen die wij ontmoet hebben vertelden ons dat wij absoluut moesten gaan eten bij: Jazz @ Vincent's. Een prachtig restaurant met een prachtige tuin naar een schilderij van Vincent van Gogh, heerlijk jazzy muziek, maar vooral ook super lekker eten.

20180713_18520320180713_191210

Na het eten wandel wij terug en gaan nog ffn lekker nagenieten van het eten.

14/7  Het is vanmorgen zwaar bewolkt, maar toch heerlijk warm. Rond 08.00u zitten wij aan het ontbijt in het restaurant met prachtig uitzicht op zwembad, zee en ons huisje. Na het ontbijt gaat Charlotte zich lekker laten masseren en ga ik aan mijn reisverhaal werken. Ik zit lekker aan het zwembad en even later begint het echt te regenen. Voor het eerst een echte regenbui, zodat ik mij wel moet verplaatsen naar de veranda van ons huisje. Om 11.00u is Charlotte terug van haar massage en is zij nog even in het zwembad geweest. Daarna zijn wij naar het dorp gewandeld. Charlotte is vanmiddag naar de kapper en pedicure. Charlotte heeft voor morgen ook nog weer een tour geregeld. Om 08.00u worden we opgehaald morgenvroeg. Daarna is ze naar de kleermaker gegaan om haar nieuwe broek te passen.  Er moet nog iets aangepast worden en dan wordt de broek vanmiddag later afgeleverd bij ons huisje. En inderdaad de broek wordt netjes afgeleverd. Vanavond eten we in het dorp met live muziek. De muziek viel tegen, maar het eten was top. Morgen gaan we weer. Ons toetje hebben we gehad bij een restaurant 2 deuren verder, waar de live muziek 100% was (jazz/blues), geweldig nagenieten. Langzaam aan  toch maar weer richting ons huisje en lekker slapen.

15/7 Vanmorgen dus vroeg op, omdat we om 08.00u worden opgehaald. Na het ontbijt lopen wij naar de receptie en even later is onze chauffeur er die ons vandaag rondrijdt. Onderweg pikken we nog de gids op die met ons de rijstvelden gaat bekijken een wandeling van drie uur. Vanmorgen tijdens het ontbijt heeft het al behoorlijk geregend en nu is er ook de nodige dreiging.  We bezoeken eerst de Royal Watergardens. Het eerste wat we hebben gedaan is een paraplu kopen, want inmiddels is het weer gaan regen. Nu lopen we dus letterlijk in de Watergardens.

20180715_08484720180715_09075620180715_08510220180715_084717

Het is hier prachtig. Jammer dat het weer tegen zit. De Watergardens werden door de Balinese koning regelmatig bezocht als kuuroord.
Er zijn grote vijver partijen met step stoned, zodat je ook door de vijver kunt lopen. Overal zwemmen koi karpers van het formaat: Mega. 60 centimeter en meer, veel meer.
Na het bezoek aan de Watergardens vervolgen wij onze reis naar de rijstvelden.  Wij komen in een hooggelegen gebied met prachtige rijstterassen. We volgen de 'hoofd waterleiding' langs de bosrand en hebben prachtig uitzicht over de velden. Onderweg krijgen wij uitleg over het hele proces van de rijstteelt.

20180715_10151020180715_101325

20180715_10240820180715_11013320180715_110741

Aan het einde van het pad hebben we even pauze en vervolgen onze weg door het oerwoud. Dan begint het ook weer te regenen. Eerst valt het wel mee, maar langzaam begint het toch meer op een krachtige langdurige regenbui te lijken. Charlotte heeft altijd gezegd dat zij ooit nog wel eens in het regenwoud in een regenbui wilde lopen. Nou haar wens is in vervulling gegaan. Het houdt niet meer op met regenen.

20180715_11415720180715_11450720180715_125450

Onze gids wordt er niet vrolijker op en wil eigenlijk alleen maar flink doorlopen. Maar op de glibberige paden door het bos bergafwaarts  gaat dat niet en wij laten ons niet opjagen.  Wij vinden het namelijk wel leuk. Gids helpt daar waar nodig en reikt Charlotte netjes de hand als dat nodig is. Uiteindelijk komen wij na ruim twee en een half uur aan het einde van onze tocht. Veel klim en klauter werk over glibberige smalle paden een afstand van bijna 5km afgelegd met een hoogte verschil van 290mtr. Een prachtige tocht.

Screenshot_20180715-140801

Hierna worden wij weer terug gebracht naar ons verblijf.
Daar gaan we ons eerst eens wat opfrissen (want de drek zit overal). Wat lunchen en ons alvast wat bezig houden met onze koffer en tassen. Morgen gaan we helaas al weer retour naar Nederland. Vanavond nog maar eens lekker uit eten en genieten.

16/7 Vandaag onze laatste dag op Bali. De koffers zijn gepakt, het ontbijt achter de kiezen en nu nog wat rondhangen, afrekenen en wachten op onze chauffeur Putu (Die ons in Sanur ook opgehaald heeft van het vliegveld en ook naar Lovina gebracht heeft). Ben benieuwd of hij komt opdagen. Precies op de afgesproken tijd komt Putu aanlopen bij ons huisje. We gaan nog wat bijkletsen en een kopje koffie nuttigen.

20180716_07455720180716_10554520180716_11370620180716_11461920180716_132319

Groeten de mensen van ons onderkomen hier en vertrekken richting Denpasar. Onderweg overleggen we waar we overal naar toe willen.  Charlotte wil graag Budha to Budha zilver bekijken. Putu neemt contact op met zijn vriend en die adviseert ons dit in het dorp te doen bij het bedrijf zelf en niet in de te dure toeristen shops in de stad.
Dus besluiten wij naar de zilver werkplaats in het dorp te gaan. Putu gaat ook voor de eerste dus het is even zoeken naar het juiste adres. We komen bij de zilver werkplaats en zien hoe de Budha to Budha sieraden worden gemaakt.  Onder vrij primitieve omstandigheden zijn de mensen aan het werk en maken de mooiste sierraden. In de shop kopen we een paar sierraden en gaan door naar Denpasar om daar nog meer te gaan shoppen. Het verkeer is een grote chaos,  we staan telkens vast en schieten niet echt op. Putu is een zeer goede chauffeur en brengt ons veilig naar het centrum van Denpasar.  Er is duidelijk een verschil tussen market en market. Putu bracht ons naar een mega gebouw met allemaal kleine shops van het type Action. Daar waren we snel uitgekeken en zijn op zoek gegaan naar andere winkels uiteindelijk toch nog wat souvenirs gekocht, maar niet de 'shopmiddag' die wij voor ogen hadden.

20180716_18053420180716_183215

Na het shoppen weer stapje voor stapje in het verkeer naar een seafood restaurant aan de kust vlak bij het vliegveld.  Daar heerlijk, maar te duur gegeten (in vergelijking met de afgelopen weken). Op het vliegveld aangekomen, moeten wij nog even onze koffers goed inpakken en ons wat opfrissen.  We nemen uitgebreid afscheid van Putu en spreken af contact te blijven houden.
Wij checken in en vertrekken op tijd met het vliegtuig naar Dubai.

20180717_07124120180717_07133820180717_083014

Daar stappen wij over en zitten nu op de vlucht naar Amsterdam. De vlucht verloopt volgens plan en wij komen rond 13.00u (17072018) aan op Schiphol. Wij hebben nu al weer stille plannen voor de volgende keer.  Eerst maar weer eens nagenieten, thuiskomen, werken en sparen.

Tot ziens Bali.

Bekijk ook het fotoalbum

Thuisgekomen gaat het lekkere eten gewoon door. Dank je wel Charlotte.

20180721_184245

1. Charlotte molenaar:
    28 juni 2018
    En hiervan mag ik allemaal meegenieten. Charlotte molenaar
  2. Millie de bruin:
    28 juni 2018
    Gaaf dat we zo mogen meereizen.mooi verslag Hans
  3. Albert & Thea:
    2 juli 2018
    Hallo buurtjes, wat top om mee te genieten van jullie prachtige vakantie reis.
    Heel veel plezier en blijf samen lekker genieten.
  4. Astrid Workel:
    3 juli 2018
    Wat een mooi reisverslag en wat een mooie foto's. Leuk om op deze manier mee te mogen genieten van jullie reis. Heel veel plezier nog.
  5. Henriet Poortman:
    4 juli 2018
    Leuk reisverslag en mooie foto’s, fijne reis nog.
  6. Frank van der Holst:
    6 juli 2018
    Met dit verslag waan ik mij weer in onze vakantie van vorig jaar op Bali, wat een prachtige belevenis. Genieten!
    Ik wens jullie nog mooie dagen daar en hopelijk heb je (Hans) nog veel extra energie opgedaan voor het komend studiejaar.